Tijdens gevechten of op andere momenten tijdens het spel kan het gebeuren dat je een 'call' te horen krijgt. Calls zijn termen die gebruikt worden om het spel te sturen, of bepaalde effecten bij te geven. Ze zijn gesplitst in IC- en OC-calls en schade effecten (welke onder IC-calls vallen). Het is belangrijk deze te kennen, omdat iedereen erop moet kunnen reageren mochten ze gebruikt worden.

OC

  • Man Down: De belangrijkste OC-call. Als je dit hoort is er iemand OC gewond geraakt of bezeerd en ligt het spel stil. Deze call geldt dan ook als een Time Out. Degene bij het slachtoffer die de call heeft geroepen blijft staan en de rest van de spelers gaan op de grond zitten. Zo is het duidelijk voor de EHBO-er waar de gewonde zich op het speelveld bevindt. De SL geeft aan wanneer het spel weer verder gaat.
  • Time In (Tijd in): De call die duidelijk maakt dat er (weer) gespeeld mag worden, en dat wat er vervolgens gebeurt weer IC gebeurt. Dit gaat ’s ochtends meestal vrij geleidelijk, maar na een Time Stop of een Time Freeze betekent het dat je weer verder kan spelen. Bedenk, er is in de tussentijd géén tijd verstreken. Alleen SL mogen deze call gebruiken.
  • Time Stop: De tijd staat even stil. Je mag gewoon in de rondte kijken en zien wat er gebeurt, maar het spel ligt even stil. Alles wat tijdens de Time Stop gebeurt maakt je karakter ook bewust mee, maar mag er (tenzij onder speciale omstandigheden, zoals een ref) niet op reageren. Alleen SL mogen deze call gebruiken.
  • Time Freeze: Als je dit hoort, reageer dan als volgt: sluit je ogen, neurie een melodietje, zing desnoods wat, maar zorg dat je niets ziet of hoort. In de tussentijd gebeurt er OC iets wat IC geen tijd in beslag neemt. Wacht op Time In en open dan je ogen weer en speel verder. Er is in de tussentijd IC ook geen tijd verstreken. Alleen SL mogen deze call gebruiken.
  • Time Out (Tijd uit): Het spel is geëindigd. Alles wat hierna gebeurt is niet meer IC en telt niet mee voor de gebeurtenissen van het spel. Alleen SL mogen deze call gebruiken.

IC

  • Mass…: Het effect dat hierna wordt geroepen, geldt voor iedereen binnen gehoorafstand. Heb je het niet gehoord, heeft het ook geen effect. Mass effecten kunnen niet gedispelled worden.
  • Point Blank (locatie): Bij Irrealis geldt de Point Blank regel. Dat betekent dat binnen 5 meter afstand een tegenstander niet met een boog of kruisboog beschoten mag worden. Wil je toch schade doen, leg je de pijl op, mik je op de tegenstander en roep je “Point Blank” gevolgd door het te raken lichaamsdeel. Daarna dien je de pijl eraf te halen, en te herladen als je nog eens wilt schieten. Let op: de boogschutter mag niet expres naar voren rennen om Point Blank range af te dwingen. Dit zien wij als een overtreding van de spelregels en zal worden behandeld als een vals spel.
  • No Effect: Als je dit hoort, betekent het dat de actie waarop dit geroepen is geen effect heeft op het doel. De actie is IC gebeurd, maar is door een ander IC-effect tegengegaan.
  • Reflect: Alle magische schade en effecten die je hebt gedaan op de tegenstander die dit roept, krijg jij in plaats daarvan. Degene die dit roept weerkaatst alle magische schade waartegen “Reflect” is geroepen terug. Zelf ontvangt degene die dit roept geen schade (Reflect is daarmee de overtreffende trap van No Effect). Reflect werkt niet bij een Mass-effect.
  • Subdue: Niet-dodelijke schade. Iedereen mag ervoor kiezen iemand een klap te geven zonder fatale bedoelingen. Als de persoon dan door zijn HP heen is, valt hij bewusteloos. Na 10 minuten wordt hij weer wakker. Hiervoor heb je geen speciale vaardigheid nodig.
  • Subdown: De grote broer van “Subdue”. Deze slaat een karakter in één klap bewusteloos, zonder fatale gevolgen. 12
  • Double: 2 HP schade (2 verschillende effecten die double geven, maken een tripple)
  • Triple: 3 HP schade (tripples stapelen niet verder. Zonder speciale regel is 3 schade dus het maximum van een wapen)
  • Through: Normale schade, maar negeert pantser (pijlen en bolts doen altijd Through schade).
  • Stun: door een harde klap ben je 10 seconde niet in staat om te reageren op je omgeving.
  • Paralyse: Je spieren werken niet meer, je valt op de grond en kan je niet bewegen, wel zie en hoor je alles (als je ogen open waren ten tijde dat dit effect in werking trad) Paralyse kan verschillen hoe lang het duurt, afhankelijk van de bron.
  • Crush: Het geraakte voorwerp is kapot. Als je geraakt wordt op een lichaamsdeel met harnas raakt dit al zijn AP kwijt. Als je op het geraakte lichaamsdeel geen harnas draagt, krijg je 5 schade op deze locatie.
  • Eliminate: Het geraakte of genoemde voorwerp is vernietigd. Dit kan niet worden voorkomen, en een voorwerp dat door eliminate is vernietigd, kan alleen op magische wijze nog hersteld worden. Eliminate op een lichaamsdeel dat geen pantser draagt, krijgt 10 schade, en kan alleen magisch genezen worden.
  • Strike: De ontvanger vliegt 5 meter achteruit en landt op de grond. Je torso dient hierbij de grond te raken. Let op: wanneer een strike wordt gecalled met een slag van een zwaard, doet de zwaardslag nog steeds schade, met daar bovenop een strike.
  • Disarm: Je laat je wapen/voorwerp dat je in je handen hebt los. Het voorwerp valt op de grond en je mag het niet midden in de lucht vangen.
  • Poison (effect): Het effect dat het gif heeft dient hierna geroepen te worden (bijvoorbeeld: “Poison, Sleep”). Let op: vergiffen zijn niet magisch, dus effecten die magie weerstaan, helpen je niet tegen vergiffen.
  • Fear: De veroorzaker van dit effect is zo eng dat je er bang van wegrent. Na 15 seconden kom je weer bij zinnen en durf je terug te lopen.
  • Terror: De grote variant van fear, het effect is hetzelfde maar duurt 2 minuten. Voor terror kun je niet immuun zijn.
  • Torture: Je ontvangt zeer hevige pijn waardoor je niet langer in staat bent om iets anders te doen dan pijn lijden. De pijn is zo intens dat je niet meer op je benen kan blijven staan. Effect duurt 15 seconden, of langer als aangegeven door de persoon die de call gebruikt. Trip: Je struikelt en valt op de grond. Hierbij moet je torso de grond raken.
  • Petrify: Je bent versteend. Dit effect kan onder andere gebroken worden met een break enchantment. Mocht het effect langer dan 24 uur duren, dan is het onomkeerbaar.
  • Fatal: Je karakter krijgt zoveel schade, dat deze meteen dood gaat, zonder mogelijkheid van genezen. Deze call zal je in het spel zeer weinig tegenkomen.
  • Dominate: Voor de komende 5 minuten sta je onder volledige controle van diegene/datgene wat het effect veroorzaakt heeft. Je kan niet gedwongen worden tot zelfmoord, maar bondgenoten aanvallen of een grote overmacht kan wel.
  • Blind: Je kunt gedurende 5 minuten niets zien. Sluit je ogen. Let hierbij wel op de OC-veiligheid.
  • Sleep: Je slaapt voor 5 minuten. Je kan gewoon wakker gemaakt worden. Als je schade ontvangt wordt je ook wakker.

Het is mogelijk dat schade effecten en calls worden gecombineerd. In dat geval gelden alle effecten tegelijk (bijvoorbeeld: “Triple, point blank torso, Through”). Tegenstrijdige of elkaar aansprekende effecten kunnen niet samen optreden in dezelfde slag. “Triple, double” is bijvoorbeeld een onmogelijke combinatie. Vraag om verheldering van degene die het geroepen heeft, of van de SL als je een dergelijke situatie tegenkomt.

Bij de FAQ hebben we een aantal vragen en algemene informatie die elders op de website niet aan bod is gekomen nog onder elkaar gezet. Heb je verder nog vragen waarop je het antwoord niet kan vinden? Als het een regeltechnische vraag is staat het antwoord vermoedelijk in het regelsysteem, maar als je het ook daar niet kan vinden kan je altijd contact met ons opnemen. Stuur ons een berichtje op Facebook of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor vragen die te maken hebben met regels, setting, het spel en personages, of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor organisatorische vragen.

 

Drugs en alcohol

Drugs zijn op Irrealis verboden. Dit omdat we als organisatie waarde hechten aan de veiligheid en de gezondheid van onze deelnemers. Wel mag je zelf meegenomen alcohol nuttigen, maar natuurlijk met zin en verstand. Deelname aan gevechten na het nuttigen van alcohol is verboden.

 

Minderjarigen

Irrealis is een 16+ evenement. Dit betekent dat de onderwerpen die in het spel naar voren kunnen komen, alsmede het taalgebruik en gebruikte props, ongeschikt kunnen zijn voor spelers onder de 16. Voor jongeren tussen de 16 en de 18, hebben we de volgende drie zaken nodig:

1. Toestemming van je ouders of voogd.
2. Toestemming van het Bestuur van Irrealis (een schriftelijk akkoord via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).
3. Een voogd (van 18 jaar of ouder) op het evenement zelf. Dit kan een van je ouders zijn, een oudere broer of zus, of iemand in je vriendenkring. Houdt er als voogd rekening mee dat je ten alle tijden verantwoordelijk bent voor de veiligheid en het gedrag van de minderjarige.

Neem tijdig contact op hierover. We kunnen helaas op het event zelf deze zaken niet meer regelen, en zullen dus helaas toegang tot het event moeten weigeren.

 

Kan ik een mens, elf, dwerg of orc spelen op Irrealis?

In het kort: Nee. Bij Irrealis kan je als nieuwe speler geen mensen, elfen of dwergen spelen. Bij de voorgangers van Irrealis – Aragnes en Kiraldaë – was dit wel mogelijk, maar Irrealis speelt zich af op een andere wereld binnen hetzelfde universum. Op deze wereld leven compleet andere rassen. Een klein aantal personages is via een portaal van die oude wereld naar deze wereld gevlucht, maar deze personages zijn de laatste overlevenden van een vermoedelijk verdoemde wereld.

De meeste archetypes (avonturier, nobelman, jager, barbaar, etc) zijn speelbaar op Irrealis, maar als je eigenlijk heel graag een boself wil spelen moet je personage misschien vertaald worden naar een van de bestaande culturen. Als je hier vragen over hebt, of hulp of tips nodig hebt kan je ons altijd een berichtje sturen op Facebook, of een email sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Welke rassen kan ik wel spelen?

Bij Irrealis zijn er vier speelbare rassen:

– Vesanen
– Kobolden
– Calagh-Eir, en
– Jati.

Zie voor meer informatie over de rassen ‘Spelwereld’, of neus even rond bij de verschillende pagina's op de website.

Nog vragen? Stuur ons een berichtje op Facebook, of stuur een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Heroïsch vechten en spelen

Heroïsch vechten en spelen betekent dat je uitspeelt wat je doet, alsof je het met echte voorwerpen/wapens doet. Dat houdt in: een zwaard is zwaar, houd daar rekening mee. Hier onder een aantal punten om mooi spel te bevorderen:

  • Zwaarden, pantser, en schilden zijn zwaar. De LARP-varianten zijn vele malen lichter, maar ga ermee om alsof het echte voorwerpen zijn.
  • Speel je verwondingen uit. Een zwaardslag op je arm doet pijn, ook als die arm met pantser bedekt is. Reageer op de slagen en schade die je ontvangt. Het hoeft geen groot theatraal spektakel te worden, maar laat de ander weten dat hij je geraakt heeft en dat je erop ingaat.
  • Ambachten kosten tijd. Het kost tijd om een dier te villen. Het kost tijd om een drankje te brouwen. Het kost tijd om een pantser te repareren. Speel het uit. Dat brengt sfeer in het spel, en geeft mensen iets te doen, anders dan alleen domweg de puzzeltjes van de spelleiding op te lossen en te wachten op het volgende gevecht.
  • Uiteindelijk zijn we er met z’n allen om elkaar een leuk weekend te bezorgen. Dat kunnen de spelers ook prima onderling, zonder geforceerde inmenging van de spelleiding. Speel met de andere spelers en geef hen ook iets te doen. Je zult zien dat je eigen spel een behoorlijke boost krijgt, als je andere deelnemers op je schouders zet.
  • Je kunt je karakter leven geven, door na te denken over hun verleden, hun achtergrond, eventuele eerder meegemaakte avonturen, karaktertrekken, angsten, normen en waarden. Dit kan je helpen om in het spel na te denken over hoe je personage zou reageren in de gegeven situatie. Bovendien kun je, wanneer je dit wilt, persoonlijk spel krijgen vanuit het verhaal, wanneer je je achtergrond naar de spelleiding mailt. Je achtergrond is welkom op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

IC, OC, SL, HP? Wat betekenen al die termen?

IC / OC: ‘In Character’ en ‘Out of Character’. IC is alles wat je doet als je personage, dus binnen je rol. OC zijn alle buitenspelse zaken. Zo is ‘IC kleding’ je kostuum en ‘OC kleding’ je dagelijkse kloffie. Je kunt ook ‘IC zijn’ of ‘OC zijn’: al dan niet in je rol zitten.
SL: Spelleider. Deze personen zijn verantwoordelijk voor het evenement, zowel IC als OC. Zij schrijven het verhaal, en zorgen dat het spel een bepaalde kant op gaat. Ook beantwoorden zij deelnemersvragen en beoordelen (reffen) ze spelersacties. Zij zijn de verhalenvertellers en de “scheidsrechters”.
PC: Player Character. Karakter dat door een speler wordt gespeeld. De PC heeft binnen het kader van de regels volledige controle over zijn acties. Bij ons wordt dit ook vaak “speler” genoemd.
NPC: Non-Player Character. Een karakter dat regelmatig wordt aangestuurd door de SL. Deze rollen beïnvloeden het verloop van het verhaal. De rollen van een NPC kunnen sterk variëren: van lange roleplayrollen tot korte vechtrollen.
HP: Hit Points of levenspunten. Irrealis gebruikt een uitgebreid schadesysteem per lichaamslocatie. Als deze eraf geslagen zijn, is het character bewusteloos, en stervende.
AP: Armor Points. Elk harnas heeft een bepaalde hoeveelheid AP. Wanneer je geslagen wordt, raakt je harnas beschadigt, en neemt het aantal AP op dat deel van het harnas af. Als de AP van een harnas op 0 staat, biedt het harnas geen bescherming meer.
XP: Experience Points. De hoeveelheid punten die een speler krijgt om vaardigheden mee te kopen.
Reffen: Het beoordelen van het resultaat van een actie door een SL, of het beantwoorden van een vraag. Deze refs kunnen van de spelregels afwijken, of ze aanvullen wanneer de regels op een bepaald gebied geen uitkomst bieden. Een ref staat altijd boven de geschreven regels.
Physrep: Physical Representation, oftewel datgene waarmee je een ic-voorwerp of effect tastbaar maakt, zoals een wapen. Voor sommige dingen is het verplicht een physrep te hebben, maar ook al is dit niet verplicht, is het altijd mooier om er wel een te hebben.

 

Hoe werken incantatietijden en cooldowns voor spreuken?

Wanneer je een spreuk cast, moet je een specifieke tijd wachten totdat je diezelfde spreuk weer opnieuw kan doen. Er bestaan manieren om deze cooldowns te verkorten. Zo kunnen magiërs hun mana gebruiken om een cooldown van een spreuk weg te halen. Het weghalen van een cooldown van een spreuk kost 1 mana per het level van de spreuk.

De cooldown van een spreuk wordt bepaald door het level van de spreuk:

  • Een level 1 spreuk heeft een cooldown van 10 minuten
  • Een level 2 spreuk heeft een cooldown van 30 minuten
  • Een level 3 spreuk heeft een cooldown van 2 uur

Het kost tijd om een spreuk te casten. Deze casting time moet je uitspelen. Je mag zelf kiezen hoe je dit wilt doen, zolang het maar duidelijk is dat je aan het casten bent. Of je nou chant, een incantatie opleest, bewegingen maakt of mediteert maakt niet uit, zolang je maar consistent bent in het uitspelen van je casting time.

De casting time van een spreuk wordt bepaald door het level van de spreuk:

  • Voor een level 1 spreuk is dit 15 seconden.
  • Voor een level 2 spreuk is dit 20 seconden.
  • Voor een level 3 spreuk is dit 30 seconden.

Met sommige vaardigheden is het mogelijk om spreuken sneller te kunnen casten.

Het belangrijkste om te kunnen spelen bij Irrealis is het hebben van een karakter. Het maken van een karakter is gebonden aan bepaalde regels. Iedereen begint in dit opzicht gelijk.

Je hebt twee dingen nodig om te komen spelen:

  • Een karakter formulier
  • Een achtergrond

Op je karaktersheet staan de skills die je hebt gekozen (vechtskills, ambachten, magie e.d.) en in je achtergrond staat wie je personage is, en wat je personage allemaal al heeft meegemaakt.

Vaardigheden en regels kan je vinden in het regelsysteem.
Een opzet voor een karakterformulier, dat je dan zelf in kan vullen, vind je hier.

Je kan zelf allemaal vaardigheden uitzoeken, maar ons regelsysteem kent ook 'Types'. Met een type krijg je keuzen uit een vaste combinatie aan vaardigheden, die samen horen bij een bepaald archetype. Je kan kiezen uit de volgende types:

  • Vechterstypes: Paladin, Berserker, Scout, en Assassin.
  • Magiërtypes: Warriormage, Shaman, Priest
  • Overige types: Monk, Crafstman

 

Hoe schrijf ik mijn personage?

Bij het maken van een karakter kan je een aantal vragen stellen, om zo tot het karakter te komen dat je ook daadwerkelijk wilt spelen. Om je hierbij te helpen, hebben we een Google Form gemaakt, waarin je begeleid wordt in het kiezen van je ras, en je per ras vragen krijgt waar je in ieder geval over na kan denken als je dat ras wil gaan spelen.

Als je hierover hebt nagedacht, kan je kijken in de lijst van vaardigheden, en stel je je karakter samen. Vanuit je achtergrond kan je allemaal dingen over je personage en vaardigheden verklaren. Dit is niet de verplichte volgorde, je kan bijvoorbeeld ook eerst kijken welke vaardigheden je wil hebben en daar een karakter omheen bouwen.

Je komt bij de Google Form door op deze link te klikken.

Je kunt je karakter leven geven door na te denken over hun verleden, hun achtergrond, eventuele eerder meegemaakte avonturen, karaktertrekken, angsten, normen en waarden. Dit kan je helpen om in het spel na te denken over hoe je personage zou reageren in de gegeven situatie. Bovendien kun je, wanneer je dit wilt, persoonlijk spel krijgen vanuit het verhaal, wanneer je je achtergrond naar de spelleiding mailt.

Je achtergrond is welkom op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ook vragen kan je altijd naar dit emailadres sturen.

 

Meer tips en tricks voor het schrijven van een personage? Er zijn online heel veel handige checklists en tools te vinden om je personage te schrijven. Zo heeft de website LARP Platform een handig artikel hierover: Speelbare personages schrijven

"LARP is een afkorting voor Live Action RolePlay. Je kunt het zien als improvisatietoneel zonder publiek of script.

Het verhaal van larp wordt neergezet door figuranten (ook wel NPC’s genoemd) en spelers. De figuranten worden aangestuurd door de spelleiding en brengen de plot-elementen en omgeving tot leven. Denk hierbij aan de lokale bevolking, de rovers in het bos, de adel en hun gevolg. Figuranten krijgen kleding en begeleiding vanuit de spelleiding. Spelers maken een eigen personage met een eigen achtergrond en kostuum. De spelers zijn als de helden uit een film die het verhaal van de figuranten beleven en sturen."

Bron en meer informatie: 'Wat is Larp?', LARP Platform

Wil je meer weten over LARP in het algemeen en LARP's in Nederland? Op de website van LARP Platform kan je meer lezen over wat Live Action Role Play is en welke LARP’s er in Nederland georganiseerd worden. Ook publiceren ze blogs met opinie, tips en tricks voor mensen die beginnen met LARP, het uitwerken of bedenken van toffe personages, het leuk houden van het spel, het bouwen van props en kostuums, en nog veel meer.

Zeker de moeite waard om een keer te bekijken!

Website: www.larp-platform.nl